Erik og Betinas Jordomrejse 2008/2009
Beskrivelse af vores oplevelser på vej jorden rundt

Med kakerlak-express til Cameron Highlands…

Posted in Jordomrejse 2008-2009  by Betina
december 16th, 2008

Kaere alle nye og trofaste laesere! Her foelger sidste nyt fra vores rejse jorden rundt.

Efter nogle dejlig afslappende dage paa Gude-oeen Langkawi begav vi os videre med baad til Penang, som er en oe laengere sydpaa i Malaysia. Vi ankom i regn og torden. Det er naesten blevet den vanlige velkomst paa nye destinationer… Hurtigt fik vi en taxi (pirat), som koerte os til hotellet. Pirat-manden var toerstig efter flere penge og forsoegte hele vejen at overtale os til en guided tour oeen rundt dagen efter for kun ca. 50 danske kroner i timen. Billigt billigt, men vi ville ikke binde os allerede inden vi rigtig havde fundet ud af hvad Penang havde at byde paa.

Toerskoede naaede vi hotellet – Trader’s Hotel. Doerne til den fantastisk flotte hall blev aabnet og indenfor stod det smukkeste juletrae – mere end fem meter hoejt. Jeg fik naesten taarer i oejnene. Mens vi tjekkede ind paa vores fine hotel kunne vi hoere julemusik og fra en bod i hall’en blev der solgt julesmaakager og slik (det maatte vi selvfoelgelig koebe noget af…)

Efter en snak med personalet i hotellets turistinformation bookede vi en taxi for en hel dag, saa vi kunne se alle de ting, der laa udenfor gaa-afstand. Vi kunne vaelge mellem limosine eller almindelig bil. Vi valgte det sidste for at vaere bare lidt oekonomiske. Ca. 70 danske kroner pr. time skulle vi betale. Det var dyrere end pirat-mandens tilbus, men nok noget mere autoriseret.

En nat i himlen og en kaempe morgenmadsbuffet senere, sad vi i vores lejede taxi. Vores taxi-mand var meget snakkesaglig og kunne fortaelle os alt om oeen og dens sevaerdigheder paa perfekt engelsk. Herligt! Vi havde selv lavet en liste med ting, vi ville se (typisk os!). Vi besoegte bl.a. en tropisk frugtplantage, hvor vi spiste os maette i alverdens frugt, en sommerfuglepark, en krydderihave med spaendende lugte og fremmede krydderier og en raekke templer.

Naeste dag begav vi os paa egen haand ud i byen. Her opdagede vi, at Georgetown ikke ligefrem er en fodgaengervenlig by. Derfor koerer de allerfleste da ogsaa i bil, uanset om de bare skal hen om hjoernet. Vi sprang som fodgaengere for livet ude mellem biler og motorcykler, hoppede op og ned ad halve meter hoeje fortovskanter og hen over aabne kloakker med store fede rotter…Uff! Fire timer efter var vi hjemme igen. Saa var den by set… Resten af den eftermiddag slappede vi af og svoemmede i hotellets pool.

I morges stod vi saa tidligt op for at komme med bussen til Cameron Highlands. CH ligger oppe blandt boelgede groenne bakker og bjerge ca. 200 km nord for Kuala Lumpur. Pga. beliggenheden er klimaet meget frodigt og noget koeligere end i lavlandet. Af den aarsag dyrkes her tonsvis af jordbaer, the, roser og groentsager. Det er noget af det, vi skal nyde de naeste par dage.

En taxa koerte os til busstationen og kl. 8:00 kom bussen som planlagt, men, men, men. I forhold til resten af busserne paa stationen lignede vores en skrammelkasse. Oev! Taenkte vi. Hvorfor havde vi lige vaeret saa uheldige at booke den enste gamle bus? Ved godt mod stod vi nu alligevel paa bussen, for turen skulle kun tage 4 1/2 time, saa det skulle vaere til at holde ud. Vi blev klogere…

Bussen var moeg beskidt og efter ca. 3 timers koersel fik vi besoeg af en kakerlak…”Davs! Vi troede ellers vi havde efterladt jer i Indien?”. Men nej… Vores ikke helt lille kakerlak var en hurtig satan, saa det lykkedes os ikke at slaa den ihjel inden vi naaede til vores tisse-stop. “15 minut break” sagde chauffoeren.

Tre kvarter, et toiletbesoeg og en sneakers senere var vi stadig ikke koert fra tisse-stoppet. Vores kakerlak havde i mellemtiden hentet alle sine venner, som nu holdt en stoerre sammenkomst ved vinduet ud for saede 8 og 9 – vores pladser. Herligt! Desperat ledste vi efter alternative pladser i bussen. Erik fandt een, men da han rykkede derhen var der alligevel optaget…Af en stor fed kakerlak! Nu var gode raad dyre… Med bussens beskidte gardin trukket for kunne vi holde de stoerste af dem paa afstand. Saa var “problemet” naesten loest, saadan da… Nu havde resten af bussens passagerer ogsaa faaet besoeg. De fandt heller ikke gaesterne saerlig rare… Men kakerlakkerne skulle dog snart blive vores mindste bekymring…

Vores chauffoer var blevet traet og begyndte at gabe ret ofte. Snart efter sad han uroligt i sit saede, lavede oejengymnastik og masserede ansigtet. Der blev heller ikke sparet paa cigaretterne, som blev kaederoeget. Vi var nu naaet op i det bakkede terraen og vejen snoede sig op ad med stejle skrenter paa siderne… Vi holdt et skarpt oeje med vores traette chauffoer, som nu ogsaa talte med sig selv. Var han hallucineret ogsaa? – Det fandt jeg aldrig helt ud af… Kort tid efter maatte han pludselig bremse haardt for at undgaa at vi fortsatte ind i autovaernet! Saa blev bussen stoppet og vores chauffoer tog sig noget koldt vand i hovedet. Om han tog andet, saa vi ikke, men tilbage i bussen var han pludselig ikke traet mere, men naermest ret vaagen og lidt kaek. Bussen havde ogsaa faaet lidt mere fart paa i svingene… Det var ingen fest kan vi godt afsloere! Selv kakerlakkerne kroeb tilbage i deres skjul.

Syv timer senere (!) kunne vi aande lettet op. Vi var naaet frem til vores destination i live. Jeg var bekymret for om chauffoeren skulle koere bussen tilbage til Penang igen og overvejede serioest at stjaele noeglen til bussen, men det fik Erik talt mig fra. Udenfor bussen moedte vi en fyr fra vores hostel, som hurtigt koerte os den korte vej videre til vores hostel – Fathers Guest House. Det skal tilfoejes, at vi undervejs paa busturen via Eriks mobil tjekkede mails. Blandt dem var en mail fra Fathers Guest House (der hvor vi skulle bo), som advarede os imod at benytte netop det busselskab, som vi nu befandt os paa en bus fra! Det var meget betaenktsomt af dem, men vi opdagede desvaerre mailen for sent…

Paa Fathers Guesthouse blev vi hjerteligt modtaget, naermest som en del af familien. Vi fik en rundtur og fik anvist vores vaerelse, som til prisen er ret fint. Nu sidder vi og hygger med resten af gaesterne med DVD-film, internet og snakken i krogene. Her er mange unge backpackere, som har spaendende historier at fortaelle… I morgen skal vi paa en tur rundt i Highlandet, bla. til en the-plantage og en stor jordbaer-farm. Vi glaeder os til friske jordbaer!

Hilsner fra os begge.

One Response to “Med kakerlak-express til Cameron Highlands…”

1. Jeannette Says:

Hej Erik og Betina

Lyder som om I har haft en meget dramatisk tur, men intet kan umuligt slå den morgen danskerne vågnede op til: JORDSKÆLV!!! Og så her i lille Danmark! Var selvfølgelig breaking news på tv2 news i indtil flere timer efter det skete. Karina lå midt i sin sødeste søvn da episoden indtraf, og hun vågnede ved at sengen rystede i bedste Las Vegas stil og med klaprende døre. Jeannette derimod opdagede intet langt derude i Søborg…

Nu synger analysen også på sidste vers. Sidste arbejdsdag er torsdag og så laver vi noget hygge med Lene på fredag. Er rigtig trist men skulle jo også ramme os på et tidspunktt. Vi er jo alligevel ikke så produktive at det gør noget. Snakken falder mere på julekalendre, the Julekalender bliver jo genudsendt, og diverse klip på youtube er jo altid populære :-)

Vi har med en blanding af stor misundelse og fornøjelse fulgt med i jeres rejseeventyr og drømmer med længsel efter de varme lande, men til gengæld er det dejligt at det snart er jul. Er nu meget hyggeligt at gå en tur i tivoli og se julemarkedet og vandre op og ned ad strøget og se al julepynten. Og nu står der også fine juletræer i både det Pedersen’ske og Hansen’ske hjem. Dog ikke lige 5 meter høje.

Vi havde en rigtig hyggelig julefrokost med en ordentlig omgang svin i diverse afskygninger på menuen og derefter en omgang højlydt Bezzerwizzer med pigerne mod drengene. Behøver vi at sige at pigerne vandt? :-) Vi savnede nu din (Eriks) ekstensive hjernekapacitet og underholdende indslag undervejs.

Vi ønsker jer begge en rigtig glædelig jul og håber at i har mange spændende oplevelser tilgode endnu. Vi glæder os til at læse flere underholdende historier på jeres blog.